Studiehandledningstid på modersmålet - Stärkt kunskapsutveckling

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Inför läsårets slut behöver elevens skola fatta beslut om elever behöver studiehandledning på modersmålet.

Studiehandledning på modersmål regleras i 5 kap. 4 § Skolförordningen:
”En elev ska få studiehandledning på sitt modersmål, om eleven behöver det. En elev som ska erbjudas modersmålsundervisning och som före sin ankomst till Sverige har undervisats på ett annat språk än modersmålet får ges studiehandledning på det språket i stället för på modersmålet, om det finns särskilda skäl”.

Studiehandledning på modersmålet kan ges antingen i form av extra anpassningar inom ramen för den ordinarie undervisningen eller i form av särskilt stöd.

  • Extra anpassning – Om det endast är språket som är nyckeln till elevens fortsatta kunskapsutveckling, så räknas studiehandledning som en extra anpassning och skrivs därmed in i elevens IUP (Skollagen 3 kap. 2 § och 5a §). Detta kan ges under de 4 åren som eleven räknas som nyanländ. Antal timmar som kan beviljas för elever i åk 1-6 är 2 timmar vid direktintegrering och 1tim i förberedelseklass. I åk 7-9 beviljas 2 timmar, oavsett undervisningsform.
  • Särskilt stöd – Om skolan bedömer att insatserna är av sådan ingripande karaktär att det inte enbart är språket som hindrar elevens kunskapsutveckling, behöver elevens behov utredas av skolan. Om studiehandledning då är en del av insatsen, ska detta skrivas in som en av åtgärderna i elevens åtgärdsprogram (Skollagen 3 kap.6-12 §). Skolan anger elevens behov i ansökta timmars antal, som Modersmålsenheten i Oskarshamns kommun utifrån sina förutsättningar försöker tillgodose.

Processen kring studiehandledning

  1. Skolan genomför inskrivningssamtalet och dokumentera i e-tjänsten.
  2. Skolan genomför kartläggning för nyanlända steg 2 litteracitet och numeracitet. Dokumentera profil direkt i e-tjänsten.
  3. Rektor eller biträdanderektor gör en ansökan om studiehandledning för eleven och skickar den till chefen för Modersmålsenheten.
  4. Chef för modersmål fördelar ansökan till studiehandledare.
  5. Studiehandledaren förbereder sig genom att ta del av kartläggningen och kontaktar kontaktpersonen på skolan (se ansökan om studiehandledning).
  6. Elevens lärare förbereder sig genom att skissa en planering av studiehandledning inom ämnesområdet.
  7. Elevens lärare och modersmålslärare planerar in tider för samverkan för att samtala om studiehandledningens innehåll och uppföljning.

Ansvar

Studiehandledningen är ett gemensamt ansvar kring elevens kunskapsutveckling men ämnesläraren och studiehandledaren har olika uppdrag.

Studiehandledarens uppdrag

  • Ha med blanketten Planering för studiehandledning vid planeringsmöte – en blankett per ämne.
  • Läsa kursplanen inför aktuellt ämnesområde.
  • Känna till kunskapskraven och planeringen för arbetsområdet.
  • Efterfråga och ta del av åtgärdsprogram om sådant finns.
  • Förbereda sig inför respektive undervisningstillfälle.

Ansvarig lärares uppdrag

  • Ansvara för planering av undervisningen.
  • Lämna över material och planeringar till studiehandledare.
  • Boka möten med studiehandledaren för att gå igenom planering och elevens kunskapsutveckling.
  • Delge åtgärdsprogram till studiehandledaren om sådant finns.

Oskarshamns kommun Servicecenter
servicecenter@oskarshamn.se
010-35 60 000

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa